Zodiac - Före och Efter

Förra helgen stod den fina jämthunden (?) Zodiac framför kameran! Ägaren ville ha bilder på Zodiac innan en operation i tisdags då han eventuellt skulle förlora svansen men lyckligtvis fick han behålla den.
 
Det jag gör när jag redigerar bilder är att få en bättre bild av hur det verkligen såg ut. Kameran klarar inte av att bearbeta färger på samma sätt som det mänskliga ögat och det kan behövas lite hjälp på traven. Det är väldigt sällan jag manipulerar mina bilder för att få fram något som inte fanns tidigare, det "största" jag gör med mina bilder är att klona bort saker som grimskaft, koppel och annat som förstör bilden, men annars är det som sagt endast för att få fram det verkliga utseendet på platsen. Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS6.
 
Här blev bilderna väldigt dassiga som ni ser, pågrund av att de är tagna i motljus. Det blir samma effekt om du själv kollar på ett objekt som står vänt mot solen, där klarar inte ens våra ögon av att bearbeta färgerna korrekt. Ett annat fel här är färgtoningen, snön ser nästan lilaaktig ut vilket absolut inte motsvarade verkligheten. Det jag har gjort på denna bild är att:
 
- Klona bort kopplet, bilden ser mer städad ut med det borttaget.
- Ljusat upp bilden och lagt på mer kontrast med reglagen Brightness/Contrast
- Lagt på ytterligare kontrast med Curves
- Fixat till färgerna med Color Balance och Selective Color. När kontrasten lagts på blir alla färger väldigt framträdande och hunden var till stor del färgad gul och röd så detta och färgen på snön fixades till på detta sätt.
 
Det är "bara" det jag gjort! Skulle ni vara intresserade av att se en video där jag jobbar i Photoshop?